Så kom dagen endelig, hvor jeg fandt tid til at upgradere CPU'en i min EX490. Jeg har valgt en CPU, der kører med samme FB-Speed som den gamle og RAM blokken i serveren. Jeg har været lidt i tvivl om, hvorvidt EX49x og X500 ville kunne understøtte størrer hastighed end de 800 MHz. Hjemmesiden for HP MSS,
www.mediasmarthome.com har ikke kunne give mig svar

Valget blev en Intel E5400 CPU, altså en Dual Core på 2.7 Ghz m. 2 MB Cache

Jeg brugte denne guide til at skille maskinen
http://www.homeserverhacks.com/2007/12/upgrade-memory-in-your-hp-ex470.html - Selvom guiden er lavet til en EX470 er det nøjagtig det samme der skal gøres. Det tog mig 20 min fra jeg slukkede serveren til den var online igen

Det største problem undervejs var at få selve bundkortet og PSU nørklet fri - det kostede en 2 cm flænge i tommeltotten (så fik jeg også kontrolleret om muskelhinden var i orden i den finger

)
Jeg genstartede maskinen to gange efter den var samlet, før WHS fandt den nye CPU. Men det havde jeg også læst mig til ville ske
http://www.mediasmarthome.com/forum/thread/13806/EX490-cpu-upgrade/ 
Idel temp på maskinen lige nu er 32 grader, hvilket er 4 grader under idel temp for den gamle Celeron CPU. Men der var også brugt ca. 1½ tube kølepasta fra fabrikken - Jeg kunne nøjes med et lille knappenålshoved med Artic Silver 5

Husk endelig at gør den pasive køler HELT ren inden samling igen, jeg bruger gerne sprit og vat til den opgave. Nu glæder jeg mig til at se idel temp om et par dage med belastning og køling. Det skal jo lige køres til

Er jeg tilfreds med ydelsen herefter? Ja! Helt afgjort. Den er blevet væsentlig mere "frisk" til at starte fjernskrivebord eller consol. Den behøver ikke tænke så meget over tingene, når der skal skiftes fra den ene fane til den anden. Endvidere er den ikke total død, når PS3'en afspiller en film. Førhen var det næsten umuligt at lave noget på den, mens den transcoded til PS3'en. De 450 kr. den CPU har kostet er givet meget godt ud. Jeg er ikke sikker på jeg ville vælge en anden og hurtigere CPU, hvis jeg skulle gøre det om. For igen, hvad er det så serveren skal lave? Jeg har her fået en frisk server, der trods alt har en del add-ins installeret og den arbejder stadig godt selvom den også afspiller film - Alt i alt gode 20 min og 450 kr.